Das Leben ist zu kurz
für eintönige Musik.

Platte der Woche

Coverbild: 
KW 35 26.08.-01.09.2019

The Center Won't Hold

Artist: 
Sleater-Kinney
Erschienen: 
16.08.2019
Label: 
Mom+Pop / Caroline International

“The Center Won’t Hold” ist Sleater-Kinney’s zehntes Studioalbum – ihre Mitternachtsplatte auf dem Countdown zum Jüngsten Gericht. Nach 25 Jahren legendärer Zusammenarbeit erheben sich die Rock’n’Roll Gigantinnen Carrie Brownstein und Corin Tucker gemeinsam mit ihrer langjährigen Schlagzeugerin Janet Weiss noch einmal und erschaffen einen musikalischen Moment, in dem es ihnen gelingt, noch ein Stück tiefer zu graben und dabei noch ein Stück größer zu klingen als je zuvor. Die Ikonen der Riot-Grrl-Bewegung sind zurück und liefern intime Kampfschreie und zerschmetterte Songs für zerschmetterte Überlebende.
 
CORIN: “The Center Won’t Hold drops you into the world of catastrophe that touches on the election. And almost like a mission statement, at the end of that song, it’s like the band is finding its way out of that space by becoming a rock band.” 

 

Fragmente, zerklüftete Kanten, Brüche. Ein Erzähler mit den Köpfen einer Hydra kauert in den Ruinen, jeder Kopf heult dabei mit einzigartiger Stimme: Ein verführerischer Tunichtgut, ein depressives Sensibelchen, ein “Fuck it, let’s dance”-Dämon. Jeder erzählt von seinen eigenen Erfahrungen mit Verrat und Selbstzerstörung, von physischen Traumata und von einem langsam blutenden Staatskörper. Welche Hoffnung haben diese rutschigen, formwechselnden, zerschmetterten Ichs darauf, jemals integriert zu werden? Die Hoffnung, sich mit all den anderen monströsen Ichs, Dus und Wirs zu vereinen, deren Gejammer einfach nicht aufhören will.
 
JANET: “I think for Carrie and Corin it was liberating to explore a different sound palette. Annie (Clark) has a lot of experience building her own music with keyboards and synthesizers so she could be our guide to help us make sense of this new landscape and still sound like us, still sound like we were playing Sleater-Kinney music but have the freedom to not have to play guitars all the time.”

Auf dem Höhepunkt ihrer Schaffenskraft und mit vereinter Kreativität haben Sleater-Kinney und ihre Produzentin Annie Clark, besser bekannt als St. Vincent, ein vollkommen neues akustisches Sonnensystem geschaffen. Jeder Song ein Miniaturplanet. Und jeder dieser Planeten gehorcht seinen eigenen Regeln der Physik – seinen eigenen Klängen. Jeder Planet unterliegt neuen Gesetzen der Physik, neuen Klängen. Terror regiert, aber am Ende siegt immer die Freude. Und – man kann es erraten – sie ist catchy. Unnötig zu erwähnen, dass neue kosmische Schöpfungen auch ungewohnte Mittel und Methoden erfordern.
 
JANET: “The writing process fit the message of the album in a way. There was more of an aloneness, struggling, grappling with this broken inner vision and using music to build it back up into something that’s all of us together and sounds like the three of us again.”
 
CARRIE: “It helped Corin and I grow as songwriters because it really allowed an individuality, a full expression of an idea, to understand and learn how to value and how to hear, oh, this is Corin’s idea for the song. It’s not just this guitar part or this melody but here is a landscape that she wants to create. So using that as a stepping point, it almost creates a visual template for the song. You can really start understanding oh, well maybe these kinda lyrics would be better, or these kinda instruments. I found it really helpful. I think in some ways it’s the most we’ve ever worked in terms of editing and rewriting.”
 
CORIN: “We worked with Annie Clark on a trial basis for the first three songs because we just didn’t know what that experience was going to be like... and it was so good. So incredibly affirming in so many ways. She just knocked those songs out of the park. We did some of the cornerstones of the album – Center, Ruins, The Dog / The Body – and we got it done in three days. So we were like oh, we definitely want to make this whole record with Annie.”

“The Center Won’t Hold” zerberstet förmlich vor Lärm mit gleichermaßen rohem und zartem Gefühl, mit außerordentlichem Schmerz und einer epischen Produktion. Es ist eine politische Platte, es ist eine persönliche Platte. Es ist eine Platte, die von Dualitäten und Widersprüchen durchzogen ist. In erster Linie allerdings ist es eine Platte von drei Frauen – drei feministischen Ikonen – die die Rock’n’Roll Landschaft nachhaltig geprägt haben und sich selbst immer wieder herausfordern, mit Konventionen zu brechen. Und vor allem mit Geschlechterklischees.
 
CARRIE: “Can I also just say that we’re always aware of the sense, as women who are not in our 30’s anymore, that there’s this idea that sonically you’re supposed to contract after a while, and make things that are more appeasing or quieter. I think we’ve always fought against that. It’s also just not in our nature. The alchemy of this band is just not something that coheres around subtlety or quietness. […] There are not a lot of contemporaries who have made this many records. We don’t wanna go quietly into the night. You want to lay down tracks for the people behind you, so it could feel like this journey does not end at a certain age. The struggles and the relationship to one’s body in relation to a room or a city or a country, you know, that’s always present, you can’t ever shed that, there’s never a moment of surpassing that. So I think there’s something very embodied about this record, about the sonic quality of this record. We used a lot of low-end on it, which to me is a very embodied frequency. Something you can feel in your body. You can feel it connecting you to the ground. You can feel the vibrational – it connects you to other people. […] I think we used that sonic landscape as a way of making a record about bodies, about the female body.”

Tracklist: 
1 The Center Won't Hold
2 Hurry On Home
3 Reach Out
4 Can I Go On
5 Restless
6 RUINS
7 LOVE
8 Bad Dance
9 The Future Is Here
10 The Dog / The Body
11 Broken

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